Lokaal ondersteuningspakket
In de raad van 8 april is ingestemd met een reservering ten laste van de algemene reserve voor een lokaal ondersteuningspakket van € 15 miljoen. Hiervan is € 10 miljoen direct beschikbaar gesteld en € 5 miljoen na besluit van het college van B&W en raadpleging van de gemeenteraad indien uitbreiding van het krediet noodzakelijk wordt geacht. De maatregelen komen niet in plaats van reeds bestaande of nog te ontwikkelen landelijke regelingen of wetgeving.
De financiële consequenties zouden worden opgenomen in de Perspectiefnota 2021 en op basis daarvan de begroting 2020 worden gewijzigd. Dit actiepunt is in de Perspectiefnota niet verwerkt. Via deze tijdvak wordt u voorgelegd alsnog de € 15 miljoen formeel te reserveren op een stelpost bij algemene dekkingsmiddelen. Hierbij blijft onverkort van kracht dat de tranche van € 5 miljoen beschikbaar komt na raadpleging van de gemeenteraad.
Stand van zaken Lokaal Coronafonds
In de afgelopen maanden zijn via B&W-besluitvorming bedragen beschikbaar gesteld voor het lokale ondersteuningspakket. De stand van zaken is periodiek gedeeld met de gemeenteraad.
Bij opmaak van deze tijdvak is € 11,25 miljoen beschikbaar gesteld via besluitvorming. Wel was duidelijk dat enkele (grote) toegekende bedragen niet volledig benut zouden worden. Dit betekent dat de toekenning via B&W nog onder het saldo van de eerste tranche van € 10 miljoen blijft.
Via deze tijdvak is de vraag uitgezet om een prognose af te geven van de werkelijke uitgaven van de toegekende bedragen. In het navolgende overzicht betreft dit de kolom "prognose". Naar aanleiding van deze vraag zijn ook prognoses afgegeven van (nog) niet toegekende budgetten door B&W. Dit betreft de onderwerpen 30 t/m 35 in het overzicht. Via deze tijdvak wordt voorgesteld om deze onderwerpen toe te voegen aan de lijst met plafondbedragen. Als hiermee wordt ingestemd wordt een plafondbedrag toegekend van € 8,0 miljoen.
Corona bedragen op de programma's
Naast de bedragen op het navolgende overzicht worden corona-gerelateerde afwijkingen gemeld op de programma's. Hier hangt dan vaak ook mee samen dat prestaties niet zijn geleverd. Concrete voorbeelden zijn de afgifte van paspoorten/rijbewijzen of het voltrekken van huwelijken. Tevens kan gedacht worden aan bijvoorbeeld WMO en economische promotie.
bedrag x 1.000 euro | |||||
omschrijving | Besluit d.d. | Plafond | Prognose | Verschil | |
1. | Huurinning commerciële instellingen | 14-4-2020 | 287 | 287 | 0 |
2. | Kwijtschelding huur | 18-8-2020 | 613 | 613 | 0 |
3. | Kwijtschelding gebruiksvergoeding Elsenhove | 2-6-2020 | 8 | 8 | 0 |
4. | Liquiditeitsteun culturele, maatschappelijke en sportinstellingen | 14-4-2020 | 1.500 | 0 | 1.500 |
5. | Garantiesubsidie gericht op maatschappelijk voorzieningen, sport en cultuur | 19-5-2020 | 2.025 | 2.025 | 0 |
6. | Garantiesubsidie Bostheater | 28-4-2020 | 45 | 45 | 0 |
7. | Garantiesubsidie Cobra | 19-5-2020 | 50 | 50 | 0 |
8. | Garantiesubsidie Schouwburg Amstelveen | 4-8-2020 | 38 | 38 | 0 |
9. | Garantiesubsidie Platform C | 4-8-2020 | 270 | 270 | 0 |
10. | Garantiesubsidie P60 tbv Lokaal Overleg Culturele Ondernemers | 4-8-2020 | 47 | 47 | 0 |
11. | Garantiesubsidie St. Kamermuziek aan de Amstel | 28-7-2020 | 4 | 4 | 0 |
12. | Garantiesubsidie VU cultuurcentrum Griffioen | 28-7-2020 | 45 | 45 | 0 |
13. | Garantiesubsidie Amstelveens poppentheater | 11-8-2020 | 42 | 42 | 0 |
14. | Garantiesubsidie Participe Amstelland extra ouderenadvies | 18-8-2020 | 34 | 34 | 0 |
15. | MKB noodlening voor bedrijven zonder toegang tot bankfinanciering | 6-5-2020 | 4.000 | 500 | 3.500 |
16. | Oninbaarheid belastingaanslagen hoger dan andere jaren | P&C cyclus | 500 | 500 | 0 |
17. | Acute noodhulp voor inwoners met schulden | 24-3-2020 | 50 | 50 | 0 |
18. | Sociale benadering digitaal (20 tablets + abonnement) | 24-4-2020 | 20 | 20 | 0 |
19. | Tijdelijke verruiming van de Woonkostentoeslag en de bijzondere bijstand | 7-7-2020 | 1.000 | 200 | 800 |
20. | Intrekken/vernietigen/vermindering leges evenementen | 18-8-2020 | 43 | 23 | 20 |
21. | Marktgelden verlagen/verminderen | 7-4-2020 | 25 | 25 | 0 |
22. | Extra budget voedselbank | 17-3-2020 | 20 | 20 | 0 |
23. | Compensatie ouderbijdrage voorschoolse educatie en peuterarrangementen | 7-4-2020 | 28 | 28 | 0 |
24. | Compensatie Tussenschoolse opvang (TSO) | 12-5-2020 | 57 | 57 | 0 |
25. | Instandhoudingsbijdrage Amstelveens Nieuwsblad | 24-3-2020 | 42 | 42 | 0 |
26. | Ziekenhuis Amstelland (huur dranghekken) | 7-4-2020 | 3 | 0 | 3 |
27. | Incidentele toeslag voor Amstelveenpashouders | 16-6-2020 | 100 | 100 | 0 |
28. | Ondersteuningsmaatregel Amstelveense kunstenaars | 30-6-2020 | 35 | 35 | 0 |
29. | Extra inzet ten behoeve van schuldhulpverlening | 7-7-2020 | 325 | 325 | 0 |
MUTATIE LOKAAL CORONAFONDS (MAXIMUM BEDRAAGT € 15 MILJOEN) | 11.255 | 5.433 | 5.823 | ||
30. | Meerkosten afval huishoudens/bedrijven | 277 | -277 | ||
31. | Kermisopbrengsten | 15 | -15 | ||
32. | Meerkosten uitvoering belastingen | 45 | -45 | ||
33. | Meerkosten begraafplaats Zorgvlied | 33 | -33 | ||
34. | Bedrijfsvoering aandeel Amstelveen (=75%) | 1.125 | -1.125 | ||
35. | Parkeerinkomsten | 1.080 | -1.080 | ||
NIEUW VOORGESTELDE MAATREGELEN TEN LASTE VAN LOKAAL CORONAFONDS | 0 | 2.575 | -2.575 | ||
TOTAAL | 11.255 | 8.008 | 3.248 |
30. Meerkosten afval huishoudens/bedrijven
De toename van de hoeveelheid huishoudelijk afval als gevolg van de Corona crisis resulteert in hogere kosten voor de verwerking (inclusief transport en overslag). Daarnaast heeft de Corona crisis effect op vraag en aanbod van met name recyclebare grondstoffen, waaronder metalen, papier/karton, plastic en textiel.
31. Kermisopbrengsten
Door de Corona-maatregelen is zowel de voor- als de najaarskermis niet doorgegaan waardoor er geen opbrengsten gerealiseerd worden in 2020.
32. Meerkosten uitvoering belastingen
Door het verschuiven van de dwanginvordering later in het jaar, de werkzaamheden aan extra betalingsregelingen, de toename van kwijtscheldingsverzoeken en het opstarten van de invordering met een kosteloze herinnering zal in totaal circa € 110.000 extra bedragen. Deze kosten worden tussen de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling verrekend pro rata van het aantal inwoners.
Voor de gemeente Amstelveen zullen de extra kosten 2020 door de Corona crisis circa € 45.000 bedragen.
33. Zorgvlied
De corona-maatregelen hebben ertoe geleid dat bij Zorgvlied extra ruimtes nodig waren en beveiliging om de regels voor bezoekers te handhaven. De hiermee samenhangende uitgaven zijn € 30.000.
34. Bedrijfsvoering
De Corona-uitbraak heeft weerslag gehad op culturele, maatschappelijke en sportinstellingen. En op inwoners en MKB-bedrijven. Dit blijkt uit de maatregelen die in vorenstaand overzicht staan. De lokale overheid heeft vanaf maart snel gehandeld met steunpakketten op lokale maat, aanvullend op de steunmaatregelen vanuit het rijk.
Dit heeft in de beginfase (maart t/m mei) tevens een fors beroep gedaan op de ambtelijke capaciteit. Inhuren was vaak geen optie omdat lokale kennis benodigd was. Daar waar een bovenmatig beroep werd gedaan op afdelingscapaciteit werden "extra handjes" ingehuurd op werkzaamheden die bleven liggen en zonder langdurig inwerkproces gestart konden worden. Daarnaast zijn er afdelingen die aanwezig moesten blijven op het raadhuis, maar waarvan mensen thuis moesten blijven doordat ze zelf of hun familieleden klachten hadden. Ook daar is extra inhuur noodzakelijk gebleken.
Het grootste probleem is echter ontstaan bij afdelingen die dekking van de ambtelijke lasten (en inhuur) voor een substantieel deel ontvangen via projecten. Hierbij moet gedacht worden aan de afdelingen Projecten & Advies, Stedelijke Ontwikkeling en Veiligheid & Handhaving. Zonder projecten is hier geen dekking, dit terwijl de formatie wel betaald moet worden. Feitelijk is hier dan net als bij gesubsidieerde instellingen sprake van kosten maar geen prestatie. Daar-naast waren noodzakelijke corona-gerelateerde (extra) werkzaamheden wel nodig maar niet rendabel c.q. gedekt.
De schade hiervan valt niet altijd in detail uit te splitsen naar corona gerelateerde en overige kosten. Een deel van de projecten kan mogelijk in 2021 via efficiënt werken nog worden ingelopen. Maar niet het gehele omzetverlies/snijverlies kan in de komende jaren worden terugverdiend. Uiteraard is binnen de bedrijfsvoering ook bespaard door de Corona-uitbraak. Te denken valt aan lagere huisvestingskosten (minder koffie, toners, papier) of personeelskosten door minder reiskostenvergoeding, training en opleiding
Ondanks deze besparingen schatten wij op dit moment het omzetverlies op de bedrijfsvoering door de Corona-uitbraak in de orde van € 1,5 miljoen in de verhouding 75% Amstelveen (€ 1.125.000) en 25% Aalsmeer (€ 375.000). Dit moet in relatie worden gezien met personeelslasten van ongeveer € 75 miljoen. Deze raming kan oplopen wanneer de coronabeperkingen lang duren of in het najaar opnieuw extra beperkende maatregelen gaan gelden.
De komende tijd wordt beoordeeld of inlopen van projecten (en daarmee omzet die leidt tot dekking van afdelingsbudgetten) reëel is en in welke mate. Ook bekijken wij welk deel van de kosten we uit reguliere bedrijfsvoeringsmiddelen kunnen dekken. In de jaarstukken zal de organisatie aan beide gemeentebesturen Amstelveen/Aalsmeer een actuele onderbouwing voorleggen van het netto omzetverlies door corona.
35. Parkeerinkomsten
De inkomstenderving bij parkeren bedraagt € 1.080.000. Dit betreft voor € 360.000 lagere inkomsten waar een redelijk zekere relatie ligt met Corona. Daarnaast is bij naheffingsaanslagen parkeerbelasting een inkomstenderving van € 720.000 die voor een deel hiermee samenhangt doordat er minder auto's parkeren vanwege Corona. Ondanks een toename van het aantal voertuigscans blijft het aantal naheffingsaanslagen daardoor achter. Daar waar in 2018 per 100 gescande voertuigen iets meer dan 6 voertuigen een naheffingsaanslag opgelegd hebben gekregen, is dat in 2020 gedaald tot 2,5 voertuigen per 100 scans.
Tevens zorgt de uitgestrektheid van de nieuwe betaald parkeergebieden ervoor dat er niet optimaal efficiënt parkeercontroles uitgevoerd kunnen worden doordat de loopafstanden te groot zijn geworden.
Via de septembercirculaire 2020 is voor minder inkomsten parkeren een compensatie verstrekt van € 448.000. De uitkomsten van de septembercirculaire maken onderdeel uit van het pakket aanvullende begrotingsvoorstellen dat apart wordt voorgelegd bij de begrotingsbehandeling. Daarin zijn ook ontvangen compensatiegelden corona opgenomen, waaronder bedragen gederfde inkomsten parkeren en toeristenbelasting. De ontvangen coronacompensatie komt via de genoemde voorstellen ten gunste van de algemene reserve, omdat reeds een Lokaal Coronafonds is gevormd ten laste van de algemene reserve. De actuele stand en ontwikkeling van het fonds biedt ruimte om de coronakosten te dekken zodat langs deze weg de belasting van de algemene reserve kan worden beperkt.
Ondanks dat een deel niet een 100% relatie heeft met het Lokaal coronafonds wordt voorgesteld de totale inkomstenderving ten laste te brengen van dit fonds. Het is niet goed mogelijk om een heel gedetailleerde uitsplitsing te maken. Voor de begroting 2021 en verder moet wel nader worden onderzocht hoe de parkeercontroles efficiënter uitgevoerd kunnen worden, zodat de exploitatie weer kostendekkend wordt.
Beslispunt:
- Instemmen met een stelpost van € 15 miljoen op algemene dekkingsmiddelen voor Lokaal Coronafonds ten laste van de algemene reserve en de begroting 2020 hiervoor wijzigen;
- Instemmen met de in deze tijdvak begrote onttrekking uit het Lokaal Coronafonds, dit verrekenen met de stelpost bij algemene dekkingsmiddelen en de begroting 2020 hiervoor wijzigen;
- De plafondbedragen die ten laste komen van het Lokaal Coronafonds vaststellen op de in deze tijdvak geactualiseerde prognosebedragen van totaal € 8,008 miljoen.